VIJESTI

Mirnesa Parić-Lagumdžić za Kidsinfo.ba: Pomoću didaktičkih igračaka mališani upoznaju svijet, te razvijaju motoričke i kognitivne sposobnosti

Mirnesa Parić-Lagumdžić za Kidsinfo.ba: Pomoću didaktičkih igračaka mališani upoznaju svijet, te razvijaju motoričke i kognitivne sposobnosti

Iako se često priča o njima, mnogi roditelji nisu upoznati s pojmom didaktička igračka. Riječ ‘didaktika’ dolazi iz grčkog glagola ‘didaskein’ što znači proučavati, obučavati i predavati. Didaktička igračka je igračka koja nešto podučava, prvenstveno poboljšava motoričke i kognitivne sposobnosti, koordinaciju ruka-oko, uči o šarolikom svijetu boja, a zatim i o brojevima i slovima.

Mirnesa Parić-Lagumdžić, diplomirani pedagog-psiholog istakla je kako bebe već od najranije dobi reagiraju na podražaje didaktičkih igračaka.

- Djeca od trenutka rođenja reagiraju na vanjske podražaje stoga su didaktičke igračke prva stepenica u razvoju svakog djeteta. U početku su dovoljni nježni dodir i poljubac, a kad dijete malo odraste treba mu pružiti mogućnost da razvije sposobnost guranja i povlačenja - rekla je, te dodala kako djeca didaktičkim igračkama razvijaju osjet i osobnost.

Prema njezinim riječima razvijanje osjeta i osobnosti od velike je važnosti za bebe, budući da po prvi put istražuju svijet.

- Dajući bebama edukativne igračke šarenih boja, različitih zvukova, pa i materijala, pred njih doslovno stavljate novi svijet kojeg bi inače upoznali znatno kasnije. Upravo kroz ta iskustva djeca počinju razvijati osobnost i počinju shvatati  šta im se sviđa ili ne sviđa - spomenula je.

Istakla je kako didaktičke igračke osim za zabavu utječu i na razvoj pažnje koja je iznimno važna za učenje s razumijevanjem.

- Pažnju nije učinkovito moguće razvijati prisilom, stoga su ovakve igračke sjajan način da djeca vježbaju  svojevoljno. Dijete se uči pokušajima, pogreškama, osjećaju samostalnosti i samokontroli, te na taj način razvija i izgrađuje svoju ličnost. Didaktičke igračke utječu na razvoj govora i pažnje, mišljenja, pravilnog zaključivanja i sposobnosti zapažanja. Pomoću ovih igračaka mogu se uspoređivati obilježja raznih predmeta i pojava, klasificirati predmeti po različitim kriterijima, vrši se analiza i sinteza, stvaraju se zaključci - kazala je Parić-Lagumdžić, te dodala kako kroz igru djeca uče samostalno i na prirodan način što ne izaziva strah od neuspjeha.

Parić-Lagumdžić je navela neke od najpopularnijih igračaka za djecu po godinama:

Didaktičke igračke za bebe

U prvim mjesecima života bebe su pasivne prema predmetima oko njih, nemaju razvijene kretnje i mišiće kako bi rukovale igračkama. Prije svega su im potrebne igračke za gledanje i slušanje pa tek nakon nekoliko sedmica (ili mjeseci) i za hvatanje.

U ovoj dobi najbolja didaktička igračka za upoznavanje sa svijetom i učenje su roditelji sami. Upoznajte dijete sa različitim zvukovima, pjevajte im pjesmice, pričajte im, puštajte različitu muziku i zvukove. Ako posjedujete bilo kakav instrument, svirajte djetetu.

Kraj krevetića ili druge ležaljke kraj koje beba provodi puno vremena tokom dana, postavite slike jednostavnog dizajna u dvije boje. Crno-bijela i crveno-bijela kombinacija su najbolje i važno je da je dizajn što jednostavniji. Tako beba već od prvog dana vježba pažnju. Nakon otprilike šest mjeseci kada bebe prelaze iz horizontalnog u vertikalni položaj postaju aktivnije. Proširuje im se vidna polje i počinju ih zanimati predmeti iz okoline.

Najprikladnije igračke za ovo razdoblje su lutke od tekstila, igračke koje u sebi sadrže zvončiće ili druge materijale koji proizvode zvukove, lopte različitih veličina i tekstura te jednostavne drvene igračke za umetanje i vađenje.

U tom razdoblju bebama počinju izbijati prvi zubići, a i istražuju predmete oko sebe tako da ih stavljaju u usta. Iznimno je važno da su igračke kvalitetno napravljene i sigurne. Igračke koje proizvode zvukove su bebama i dalje jako zanimljive. Umjesto plastične igračke koju upalite i ona proizvodi zvukove odaberite muzičke instrumente poput zvečki ili malih bubnjeva. Igranjem s takvim instrumentima beba je aktivna umjesto pasivnog promatranja igračke čiji je intenzitet zvuka često preintenzivan i za bebu i druge ukućane.

Didaktičke igračke za bebu od jedne godine

Jednogodišnjacima su i dalje zanimljive igračke koje proizvode zvukove. Stoga za prvi rođendan drveni instrumenti mogu biti odličan izbor za dar. Razvoj govora u ovoj dobi je intenzivno. Ispunite im vrijeme listajući slikovnice tvrdih korica ili mekanih slikovnica od tkanine. Ponekad se smatra da je bilo kakva slikovnica za malu djecu dobra slikovnica s obzirom na to da su maleni i mnogo toga ne razumiju.  Ako želite da slikovnica bude edukativna odaberite onu koja vjerodostojno prikazuje bića i stvari.

Didaktičke igračke za djecu od dvije godine

Prosječnog dvogodišnjaka zanima mnogo toga iako je trajanje tog interesa najčešće svega nekoliko minuta. To je u potpunosti normalno i nije znak da za igračku nije zainteresirano. Kako bi vježbalo pažnju preporuka je da se djeca ove dobi još uvijek ne izlažu ekranima, a kada uočite da se koncentrirano igra, nemojte ga prekidati čak ni da ga pohvalite. To će mu vjerojatno prekinuti koncentraciju i prestat će s igrom.

Glavni kriterij za odabir igračke i dalje jest da ona omogućava zabavu, ali su te igračke istovremeno i alati za istraživanje, učenje boja, oblika i veličina te razvoj mašte i fine i grube motorike.

Dobra vježba za finu motoriku jest i plastelin. S obzirom na to da su djeca ove dobi i dalje sklona stavljati svašta u usta, pokušajte plastelin napraviti i sami od materijala koji nisu štetni čak ni ako proguta (a neosporno su puno jeftiniji).

Didaktičke igračke za djecu od tri godine

U razvoju djece i dalje je naglasak na razvoju grube motorike i igračkama koje zadovoljavaju potrebu za kretanjem. U ovoj dobi djeca su već puno spretnija i samostalnija. Bicikli, grede, podloge različitih tekstura i šatori za igru, idealni su za ovu dob ako za njih imate mogućnosti.

Kada dijete napuni tri godine uobičajeno se smatra početkom ranog obrazovanja. Rano obrazovanje smatra se temeljem za uspješno kasnije obrazovanje, zapošljavanje i socijalnu integraciju. Djeca u ovoj dobi upijaju brzinom i lakoćom kao nikada u kasnijoj dobi pa nuđenje kvalitetnih materijala za igru jest važno.

To ne znači da dijete treba provoditi vrijeme učeći abecedu ili brojeve iz udžbenika već da mu treba ponuditi raznovrsne igračke pomoću kojih može to naučiti ako želi i tempom koji želi. Puzzle, rastresiti materijali koje može sortirati, umetaljke, dječija vaga dobar su primjer takvih igračaka.

Igračke koje imitiraju zakopčavanje i otkopčavanje, nizanje perli, odvrtanje i zavrtanje, pomoći će djetetu da što prije bude samostalno u odijevanju. Što se materijala za kreativno izražavanje tiče, možete djetetu ponuditi i prve makaze te da njima izrezuje oblike od papira. Rezanje makazama važna je vještina koju dijete mora savladati, ali nemojte se opterećivati ako vaše dijete ne pokazuje interes. Nekoj djeci zanimljivo je to i sada, nekima će tek postati kroz godinu dana.

Didaktičke igračke za djecu od četiri godine

Četverogodišnjaci obožavaju igre imitacija. Kostimi za presvlačenje i lutke odličan su izbor za djecu ove dobi. S obzirom da se djeca s njima poistovjećuju neka lutke budu realistične koliko je to moguće. Napunite kutiju ili ladicu sa starim šeširima, rukavicama, majicama, šalovima i naočalama koje ne koristite. Ovakvi materijali omogućit će sate i sate dječije igre.

S obzirom na to da njihov jezični razvoj u ovoj dobi mašta uglavnom dolazi u prvi plan. Dječiju igru nije potrebno usmjeravati, no ponudite i one igračke koje su inspirisane historijom, prirodom i mitologijom radije nego nametnutim svijetom fikcije pod utjecajem crtića i reklama.

Didaktičke igračke za djecu od pet godina

Kako dijete raste tako se i njegovi interesi mijenjaju. Igračke s kojima se igralo sada upotrebljava na drugačiji način i dodaje nove i raznovrsne sadržaje. I dalje je svrha igračke da dijete pomoću njih razvija i uvježbava svoje sposobnosti poput vizualne percepcije, koordinacije, mašte i kreativnosti.

Neka vam čitanje i dalje bude jedna od svakodnevnih aktivnosti. Ako dijete zavoli knjige i priče, kasnije čitanje bit će mu lakše. Nije potrebno da dijete nauči čitati do polaska u školu, ali predčitalačke vještine su nužne. Obratite pažnju i na to izgovara li vaše dijete pravilno sva slova i riječi.

Igračke koje odlučite kupiti vašim mališanima mogu napraviti ogromnu razliku u njihovom razvoju, istakla je Parić-Lagumdžić, te kazala kako mogućnost promatranja, igranja te doživljavanja određenih materijala i oblika oko sebe, svakom će djetetu predstaviti različite izazove, zahtijevat će različite vještine i omogućiti različita područja učenja.

- Didaktičke igračke ne moraju se koristiti samo u edukativne svrhe. Djeca se moraju razviti i u emocionalnom i društvenom smjeru - naglašava ona.

Spomenula je kako je  emocionalna zrelost  jako važna za polazak u školu, te pretpostavlja da su djetetove emocionalne reakcije primjerene situaciji.

- Od djeteta se očekuje da na prihvatljiv način reagira na uskraćivanje nekih želja i potreba, odnosno da je razvilo odgovarajuću emocionalnu kontrolu. Škola je mjesto gdje se većina djece prvi put susreće s vrednovanjem, ocjenjivanjima, pohvalama, ali i kritikama. Od djeteta se očekuje da zna neke emocije prikriti ili izraziti s manje intenziteta nego što su doživljene (posebno bijes, srdžba) tako da budu prihvatljive okolini - rekla je Parić-Lagumdžić, te istakla kako je bitno da dijete ima određenu razinu tolerancije na frustraciju, a to će mu omogućiti da ustraje u učenju i onda kad mu baš nije zanimljivo ili ugodno.

Ideje šta raditi u jesen napolju s mališanima?

Jesen nam  daje mnoštvo boja, šarenila, oblika, posebno ako imamo više sunčanih dana, Parić-Lagumdžić poručuje da se takvi dani maksimalno iskoriste vani, u šetnji, parkovima, vožnji bicikla, jer zima nas svakako sve pomalo uspava.

- Povedite dijete u šetnju šumom ili bar parkom. Pri tom se angažujte tako da ste u potpunosti usmjereni na dijete i pokušajte okolinu promatrati djetetovim očima – čudite se promjenama u prirodi, promatrajte ih. Skupite što više šumskih plodova – kestenje, šišarike, žireve, suho lišće, grančice i ponesite ih kući. Kod kuće osmislite mali jesenski kutak u kojem ćete držati prikupljene materijale. Na svježem zraku poskakujte kao vjeverice, šuljajte se kao mačke, hodajte kao medvjedi, gegajte se kao patke… Prisjetite se stare igre vožnji tački – ovu igru možete raditi i u zatvorenom prostoru kad god vam je do smijeha i zabave s djetetom. Od otpalog lišća izradite hrpice pa ih preskačite, zaobilazite,napravite svoj poligon, a u kući  možete raditi otiske lišća na papiru, gusjenice, ježeve,praviti pužiće od kestenja… - rekla je.

Pjevajte s djecom:

Jež (Boc, boc iglicama...), Kruška, jabuka šljiva, Berem, berem grožđe, Jesen na putu, Medo brundo, Molba gljive muhare.

Djetetu postavljajte poticajna pitanja:

Zašto lišće pada s drveća?

Što rade životinje kad pada kiša?

Zašto ptice selice odlaze na jug?

Što ćemo obući u jesen?

Kakvi su dani, a kakve noći? i sl.

- Biti napolju znači biti dijete, igra napolju je dobra za fizički razvoj i razvijanje krupnih motoričkih vještina, a dijete kroz njih razvija i svoje kognitivne i socijalno- emotivne sposobnosti - zaključila je.

(Hata Mehmedović, Kidsinfo.ba)

Pročitajte i ovo:  Amela Ivković – O’Reilly za Kidsinfo.ba: Svako četvrto dijete u BiH pati od prekomjerne težine